Autobusy elektryczne i elektromobilność w naszym kraju - perspektywy

Autobusy elektryczne posiadają być polską specjalnością. Wówczas ma być także pewien z najważniejszych aspektów progresu elektromobilności. A ta ostatnia ma przynieść dodatkowy 1, 1 proc. wzrostu PKB i 81 tys. nowych stanowisk zatrudnienia.

Polska jest cały czas przy awangardzie zmian. W przeszłym roku tylko w Holandii zarejestrowano więcej autobusów elektrycznych, niż w danym kraju – mówi w rozmowie wraz z Business Insider Polska Tomasz Pyzałka, analityk rynku po Solaris Bus & Coach S. A.

Jednym z podmiotów, który dzierży sporo do powiedzenia w temat elektromobilności, jest naturalnie Solaris. Polski wytwórca autobusów, trolejbusów i tramwajów ma na koncie sporo wygranych przetargów w polsce jak i również za granicą.

Ma też jeden ważny pozytyw. – Współpraca z wieloma samorządami i przedsiębiorstwami komunikacyjnymi pozwala na zebranie danych empirycznych i doświadczeń niezbędnych w celu ciągłego udoskonalania naszych pojazdów – mówi przedstawiciel Solarisa. Dodaje, że jego spółka już produkuje długie serie konkretnych pojazdów, co niesłychanie ułatwia ekspansję.

Autobusy elektryczne - perspektywy rynku

Każdy z 10 autobusów elektrycznych na warszawskim rynku, które dostarczył Solaris, ma już za sobą około 100 tys. km w ruchu miejskim. Dalsze plany są obiecujące. - W tym roku w całej Europie pojawi się ponad tysiąc nowych autobusów elektrycznych, co będzie stanowiło już około 10 proc. wszystkich rejestracji w obrębie autobusów miejskich - powiada Tomasz Pyzałka.

Szacunki mówią, że liczba zamówień na nowe autobusy bateriowe wzrośnie- licząc udziały po rynku - z 18 proc. w 2020 r. do 50 proc. w 2030 r. Wzrost zajdzie także w segmencie samochodów napędzanych wodorem (z 2 do 9 proc. ). W tych samych latach pojazdy napędzane dieslem stracą udziały rynkowe z 52 do 9 proc.

Najnowsze dane na sprawa rozwoju elektromobilności w Polsce przyniósł raport "Napędzamy Polską Przyszłość". Opracowały na niego wspólnie Fundacja Promocji Wozów Elektrycznych i Cambridge Econometrics. Jego premiera miała położenie w lutym tego roku kalendarzowego.

Aleksander Fedoruk, Business Insider Polska: Autobusy elektryczne są początkiem rewolucji przy dziedzinie elektromobilności w Naszym kraju?

Tomasz Pyzałka, analityk branży w Solaris Bus & Coach S. A.: Tak, naturalnie można powiedzieć, iż era elektromobilności w Polsce rozpoczęła się od autobusów elektrycznych. Nasze autobusy z rodziny Urbino electric w tej chwili od kilku lat spośród powodzeniem wożą mieszkańców polskich miast. Autobusy miejskie mają ustalone linie, po których się poruszają, można więc dokładnie określić, ile km dziennie będą przejeżdżać jak i również gdzie w sposób w największym stopniu efektywny są ładowane. Zatem proces elektryfikacji floty autobusowej daje się dokładniej i szybciej zaplanować, niż przebieg masowego wdrażania samochodów elektrycznych. Niewątpliwe zalety autobusów elektrycznych, takie jak cicha jak i również bardzo płynna jazda, mają możliwość stanowić zachętę dla mieszkańców miast, aby także w zakresie prywatnego samochodu zbudować na napęd elektryczny.

Czy samorządy w pewien sposób stymulują rozwój spółek z branży autobusów elektrycznych? Mam tu pewne skojarzenie z Pesą, kiedy to wielkie zamówienie na warszawskim rynku na niemal 200 nowych tramwajów sprawiło, że firma nabrała wiatru w żagle i rozpoczęła ekspansję.

Współpraca spośród wieloma samorządami i podmiotami gospodarczymi komunikacyjnymi pozwala na zebranie danych i doświadczeń niezbędnych do ciągłego udoskonalania grono pojazdów. Gdyby nie inwestycje samorządów, mniejszych i większych miast, cała nowa technologia rozwijałaby się znacznie wolniej. Obecnie nasze autokary elektryczne, to już cechujące się wysoką niezawodnością samochody seryjne. Każdy z 10 autobusów elektrycznych w Warszawie ma już za sobą około 100 tys. km w ruchu miejskim. Nie zmienia to faktu, że nadal dobra wymiana doświadczeń z wieloma podmiotami gospodarczymi komunikacyjnymi pozwala nam jeszcze szybciej się rozwijać.

Jakie są szacunki tyczące potencjału rynku zamówień dzięki autobusy elektryczne w bieżącym roku?

Według naszych prognoz w tym roku w całej Europie pojawi się ponad tysiąc nowych autobusów elektrycznych, co będzie stanowiło już około 10 proc. wszystkich rejestracji w zakresie autobusów miejskich. A rynek rośnie bardzo błyskawicznie. Widać duży skok pośród liczbą zamówień zrealizowaną po 2017 roku, a tymi, które zostaną zrealizowane w roku bieżącym. Polska wydaje się cały czas w awangardzie zmian. W ubiegłym roku tylko w Holandii zarejestrowano więcej autobusów elektrycznych, niźli w naszym kraju.

Jakie są podstawowe bariery, przez które samorządy ciągle zachowawczo podchodzą do kupna autobusów elektrycznych? Wciąż istnieją to brak stacji ładowania i wysoka cena pojazdów?

Potencjalną barierą jest cena, która niejednokrotnie sprawia, iż firmy odkładają decyzję o zainwestowaniu w bezemisyjny spedycja publiczny. Do naszą firmę należy jednak pokazanie klientom, że dzięki dużo niższym kosztom eksploatacji takich pojazdów, ta inwestycja jest bardzo opłacalna z biznesowego miejsca widzenia. Dodatkowo dochodzą faktycznie nieocenione aspekty, jak obniżenie poziomu hałasu i udział w walkę z zanieczyszczeniem powietrza w naszych metropoliach.

A powstawanie stacji ładowania powinno okazać się zadaniem samorządów, państwa, koncernów państwowych czy firm prywatnych?

W przypadku autobusów elektrycznych stacje ładowania stawiane są pod dany kontrakt. W naszych studiach wykonalności i w ramach dialogu technicznego rekomendujemy klientom, jakie rozstrzygnięcie w zakresie sposobu, dyspozycji i miejsca ładowania zostanie najbardziej optymalne. Jest to zatem zadanie, które wypełniamy razem. Realizujemy również tego rodzaju kontrakty, jak na przykład niedawno wygrany przetarg w dostawę 25 przegubowych autobusów elektrycznych do Brukseli, dokąd naszą rolą jest dostarczenie całego systemu. Na naszej firmy spoczywa zatem nie tylko dostarczenie autobusu i ładowarek, ale także budowa infrastruktury wspólnie z wcześniejszym uzyskaniem wszelkich pozwoleń.

Które samorządy są najbardziej ambitne, jeżeli chodzi o elektromobilność?

Klienci w Polsce generalnie bardzo angażują się w zmiany w zakresie elektromobilności. Mamy tutaj zarówno wielkie aglomeracje, jak też mniejsze miasta. Wśród tych pierwszych wymienić należy przede wszystkim Kraków oraz Warszawę. Zmiana inżynierii nie zatrzymuje się aczkolwiek w wielkich miasta. Nasze autobusy elektryczne jeżdżą także w Jaworznie, dokąd już ponad 30 proc. floty PKM Jaworzno wówczas autobusy elektryczne, Chodzieży, Inowrocławiu, Ostrołęce, Ostrowie Wielkopolskim i Wrześni. Grono miast, które stawiają na autobusy bateriowe, będzie się z gwarancją dynamicznie powiększać w najbliższych latach.

Popularny

aRR chce wstrzymania wypłaty na rzecz Śmietanki  Informacje
ARR chce wstrzymania wypłaty na rzecz Śmietanki Informacje

Szef klubu PSL odchodzi z resortu skarbu NIK krytycznie o spółce Elewarr i Agencji Rynku Rolnego Przewodniczący rady nadzorczej Elewarru Lucjan Zwolak zwrócił się do odwiedzenia prezesa spółki Bronisława Tomaszewskiego…...

2000 zł płacy minimalnej wówczas chwyt marketingowy?
2000 zł płacy minimalnej wówczas chwyt marketingowy?

- To czysty marketing - tak o rządowej propozycji podwyższenia płacy minimalnej do poziomie 2 tys. złotych wypowiedział się Jarosław Urbaniak z Platformy Obywatelskiej. Następnie Marek Jakubiak reprezentujący Kukiz '15 jest…...

50 cent - dom rapera sprzedany po 12 latach
50 cent - dom rapera sprzedany po 12 latach

Raper 50 cent, na temat którym w ostatnich latach głośno było głównie wraz ze względu na jego bankructwo, wreszcie sprzedał swoją posiadłość w Farmington w dzieje Connecticut. Dom był wystawiony…...

aplikacja Lidl, Biedronka, Carrefour, Tesco - ranking
Aplikacja Lidl, Biedronka, Carrefour, Tesco - ranking

Przedświąteczne, większe zakupy to okazja, by przed wybraniem się do dyskontu czy hipermarketu, sprawdzić, bądź nasz ulubiony sklep udostępnia aplikację mobilną. Ma hałasuje zdecydowana większość sieci wraz z ofertą spożywczą…...