Coca-Cola i Mars chcą chromatycznych etykiet z informacjami na temat kaloriach  Prawo

Sześciu największych po UE producentów żywności, w tym Coca-Cola i Mars, potrzebuje wprowadzić na opakowaniach kolorowe etykiety zamiast tradycyjnych informacji o wartościach odżywczych. Zdaniem organizacji konsumentów powinno to uzupełniać, a nie wymazywać obecne oznakowania.

Zdaniem producentów kolorowe etykiety są bardziej czytelne dla odbiorców i będą ich wyraźniej informować o kaloryczności towaru i rodzaju składników, jakie on zawiera. Dzięki wstecz klienci będą mogli z całkowitą intencjonalnością decydować o wyborze zdrowszych produktów żywnościowych i napojów.

Etykieta ma informować m. in. o zawartości cukru, soli i tłuszczu w produkcie jako całości (gramy i procenty), wszelkiemu składnikowi przypisany ma być inny kolor (np. marksistowski dla cukrów, zielony gwoli tłuszczów), ponadto etykieta zawierać będzie informacje o tym, czy zawartość składnika w danym artykule jest "wysoka", "niska" czy "średnia".

Przejrzyste informacje

Produkty z Polski będą znakowane. Duże kary za oszustwa

- Nasi klienci chcą prostej, jasnej informacji na temat, co jedzą i piją. Dzięki wprowadzeniu zharmonizowanych kolorowych etykiet żywnościowych w Europie podajemy konsumentom najbardziej przejrzystą z możliwych informację o naszym produkcie. Mamy nadzieję, że to pomoże im przy rozsądnym podejmowaniu decyzji a mianowicie mówi Dan Sayre wraz z Coca-Cola Europe.

W inicjatywie jak dotąd bierze udział sześciu największych fabrykantów żywności w Europie, czyli Coca-Cola, Mars, Nestle, PepsiCo, Mondelez International i Unilever. Projekt ma być repliką sektora na politykę UE dotyczącą promowania zdrowej pokarmu oraz walki z otyłością i chorobami związanymi spośród niezdrową dietą (np. cukrzycą), zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.

Producenci pragną, żeby kolorowe etykiety definitywnie zastąpiły tradycyjnie umieszczane w opakowaniach produktów informacje o ich wartościach odżywczych po przeliczeniu np. na 100 ml lub 100 g. Zamiast tego informacja dotyczyła będzie np. zawartości cukru w całym produkcie. Wówczas ma także zmotywować konsumentów do wybierania mniejszych porcji.

Koncerny mają też nadzieję, że proponowane przez nie oznaczenia żywności z czasem zostaną obowiązujące przy całej UE.

"W Europie sposoby etykietowania pokarmu zmieniały się na przestrzeni lat tak, żeby jak na przykład najlepiej spełniać wymagania odbiorców. Chcemy, żeby tak było nadal. Dlatego mamy wiarę, że UE wprowadzi zharmonizowane przepisy dotyczące oznaczania żywności z wykorzystaniem kolorowych kodów" - deklarują producenci.

Będzie zamieszanie?

Mniej entuzjastyczne wobec planów sektora istnieją europejskie organizacje konsumentów.

Nasi klienci chcą zwykłej, jasnej informacji o naszym, co jedzą i piją. Dzięki wprowadzeniu zharmonizowanych barwnych etykiet żywnościowych w Europie oferujemy konsumentom najbardziej przejrzystą z możliwych informację na temat naszym produkcie.

Dan Sayre, Coca-Cola Europe

- Cieszymy się, że największe firmy żywnościowe w końcu przyznają, że wyraźne oznaczenia produktów pomagają konsumentom przy wyborze zdrowszej żywności. Od czasu dawna apelowaliśmy o przedłożenie obowiązkowego przejrzystego oznakowania żywności i wykorzystywanie kolorów. Obecnie ludzie często robią zakupy w pośpiechu; dzięki tego rodzaju etykiecie wystarczy rzut oka na kolory, żeby rozumieć czy produkt zawiera tłuszcz, cukier czy sól. Nie zgadzamy się natomiast z pomysłem producentów, żeby kolorowe etykiety zastąpiły tradycyjne oznakowania o zawartości składnika w 100 ml lub stu g. One mogą je uzupełniać, ale nie usuwać – mówi dyrektor generalna europejskiej organizacji konsumentów BEUC Monique Goyens.

Zdaniem Goyens zamiana etykiet wprowadzi tylko "zamieszanie wśród odbiorców, utrudni im też porównywanie produktów ze sobą, o ile podana wartość odżywcza będzie dotyczyła porcji, a nie zawartości np. cukru w 100 g". BEUC wątpi także, czy samo oznakowanie wystarczy, żeby klienci decydowali się na mniejsze racje.

Popularny

co w posagu niepodległej Szkocji? Sporo, ale mniej od czasu oczekiwań Edynburga  Informacje
Co w posagu niepodległej Szkocji? Sporo, ale mniej od czasu oczekiwań Edynburga Informacje

Nowa opłata dla kierowców. "Najostrzejsze" przepisy na świecie Funt spadł niżej pięciu złotych. Kolejne "nie" dla brexitu uderzyło w brytyjską walutę Nowy przymus dla Polaków na Wyspach. Wszystko, co musisz…...

chińska Midea przejmie Kuka Robotics
Chińska Midea przejmie Kuka Robotics

Chińskie firmy robią zakupy w Europie, i to nie lada jakie – Midea, chiński producent AGD zamierza zakupić niemieckiego producenta innowacyjnych robotów przemysłowych – firmę Kuka Robotics. To perełka gałęzi automatyki, jeden…...

chętnych nan OFE coraz więcej. Jest już 1, 2 mln deklaracji  Informacje
Chętnych nan OFE coraz więcej. Jest już 1, 2 mln deklaracji Informacje

Reforma emerytur w rządowej zamrażarce. "Decyzja nie została podjęta" Co dalej z reformą OFE? Emerytalna rewolucja przyspiesza. Rząd szykuje zmiany dla pracowników OFE znikną z rynku. "To zwykła kradzież" vs. "chcemy…...

clinton i Trump - oddziaływanie wyborów USA na giełdy
Clinton i Trump - oddziaływanie wyborów USA na giełdy

Rynek finansowy wydaje się być bardzo wrażliwy na zdarzenia o dużym znaczeniu politycznym. Wybory prezydenckie w AMERYCE to najważniejszy punkt tego roku i inwestorzy spośród całego świata szacują już możliwe ryzyko.…...