Centralny Port Komunikacyjny - lotniska regionalne po budowie CPK

Centralny Port Komunikacyjny w gminie Baranów ma być najogromniejszym lotniskiem i węzłem pociągowym w Polsce. Według założeń obsłuży nawet 50-100 mln pasażerów rocznie. - stu mln pasażerów rocznie wówczas abstrakcja - mówi Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Aeronautycznego Lublin, w rozmowie wraz z Business Insider Polska, chociaż nie kwestionuje samej idei centralnego lotniska.

Lublin to jedno z 14 lotnisk regionalnych na terytorium polski. Od stycznia do września obsłużyły łącznie niemal 19 mln podróżnych. Wójtowicz zwraca atencję, że to regionalne lotniska obsługują blisko 2/3 aliansu lotniczego w Polsce. "Jest tyle samolotów jak i również linii lotniczych, że łatwo znaleźć połączenie z pominięciem hubu" - mówi.

Twierdzi, że trudno obecnie prognozować przyszłość i postęp lotnisk regionalnych po strukturze gigantycznego Portu Solidarność. Powód? Brak danych, analiz jak i również strategicznych dokumentów dla owego przedsięwzięcia.

Marcin Walków, Business Insider Polska: Jakie będzie miejsce regionalnych lotnisk, takich jak Port Aeronautyczny Lublin, na mapie Naszego kraju po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Krzysztof Wójtowicz, prezes Lotniska Lublin:  Trudno dumać wpływ, jaki wywrze CPK, gdy nie wiemy właściwie nic na jego rzecz. Nie mamy danych. De facto wiemy, że ma wykształcić się i obsługiwać od pięćdziesięciu do 100 mln pasażerów rocznie.

Można aby merytorycznie oceniać pomysł CPK, gdybyśmy dysponowali studium wykonalności. Gdy przygotowywaliśmy ten dokument dla lotniska przy Lublinie już na kroku planowania przewidywaliśmy, jakie linie lotnicze będą z jego latać i dokąd.

Oczywiście, życie te recenzje zweryfikowało - lata jaki inny i gdzie indziej. Niemniej jednak, sprawdziła się liczba pasażerów. Planując lotnisko, musieliśmy uwzględnić zasobność portmonetek, liczbę mieszkańców, wiedzieliśmy, jakim sposobem często już wtedy latali, szacowaliśmy, ile ruchu przejmiemy z innych lotnisk. Wówczas się sprawdziło. W sytuacji CPK nie znamy tego rodzaju analiz, dlatego trudno odszukać kogoś z branży, jaki odważy się ocenić strategię CPK.

Pan ją niedawno skrytykował.

Moja wypowiedź dotyczyła tego, że jeśli zdusimy regionalne porty aeronautyczne, to zahamujemy rozwój regionalny tychże regionów. Lotnisko wydaje się być elementem generującym PKB - to udowodnione. Po to się zakłada lotniska, żeby tworzyć czynniki sprzyjające rozwojowi gospodarczemu.

Foto: Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin

W jakimkolwiek stopniu musicie państwo jednak przygotowywać się na czas przyszły ”po CPK” już teraz.

Każde lotnisko ma opracowany tzw. plan generalny na 25 lat działalności. To poważny dokument - akceptowany za pośrednictwem prezesa Urzędu Lotnictwa Obywatelskiego, opiniowany przez ministra prawidłowego ds. transportu, a nawet resort obrony. Co ważne, to nie jest plan opracowywany po to, by stał na półce. Gdybyśmy potrzebowali dokonać rozbudowy, zmiany infrastruktury, możemy nie otrzymać zgody ULC, jeśli nie przewidzieliśmy tego w planie.

Bo to plan generalny określa kierunek rozwoju każdego lotniska. Obowiązek opracowywania wykazu generalnego powstał w 2012 roku, były trzy lata na przygotowanie. Dziś wszelkie lotnisko w Polsce taki dokument ma. I a mianowicie uwaga - w żadnym z planów generalnych nie ma CPK. To niesłychanie świeża decyzja, za niedużo danych na jej rzecz, by jakiekolwiek lotnisko mogło uwzględniać CPK w własnych planach rozwoju.

CPK będzie kluczową zmianą w mapie lotniczej Polski, a nawet Europy. Dziś możemy się jedynie zastanawiać, jakie możliwości będzie, jeśli takie lotnisko już powstanie. I posiadać nadzieję, że mieszkańcy faktycznie przyzwyczają się do używania ze swojego lotniska, hdy nadal będą je wybierać. To oni decydują, skądże chcą polecieć samolotem.

CPK ma obsługiwać zestawienia transatlantyckie, hubowe. Bezpośredni wpływ ma wywrzeć na Lotnisko Chopina, które zostanie zamknięte. Wierzy pan, że porty regionalne, w tym Lublin, odnajdą się poza zasięgiem oddziaływania i nie stracą obrotu dla CPK?

Dzisiaj to regionalne lotniska obsługują 75% ruchu lotniczego w Polsce. Na dodatek, budowano lub modernizowano je w dużej mierze przed Euro 2012 i wciąż mają wiele niewykorzystanego potencjału.

Moim zdaniem górna granica przepustowości CPK, innymi słowy 100 mln pasażerów rocznie, to abstrakcja. Nie istnieje obecnie na świecie lotnisk obsługujących tak duży ruch.

Wyjątkiem jest Altanta przy USA, która rozwinęła się jako typowy port przesiadkowy. To oznacza, że duża liczba pasażerów przylatuje i odlatuje, nie opuszczając lotniska.

Czy ogromne lotnisko tego rodzaju w Polsce ma sens? By spełnić swoją funkcję, musiałoby zasięgiem wykraczać hen poza Polskę, konkurować choćby z Pragą, Berlinem, a także z innymi hubami w Europie.

Uważam też, że PLL LOT jeszcze długo nie dorównają rozmiarami takim przewoźnikom jak Lufthansa, której hubami są Frankfurt i Monachium, Air France z hubem w Paryżu, czy British Airways z hubem w Londynie.

Dlatego niewykluczone, że dla zapewnienia odpowiedniej liczby transportowanych osób, CPK rzeczywiście musiałby przejąć także inne połączenia.

Tu jednak pojawia się wątpliwość, czy pasażer z miasta szczecin, życząc sobie polecieć na Wyspy Brytyjskie, do Hiszpanii czy Izraela, zechce przesiadać się przy Baranowie? A może pojedzie do Berlina, dokąd posiada bliżej.

Bo nie zapominajmy też, że każde lotnisko ma swoje ograniczenia - liczby dróg startowych, terminali, możliwości przywożenia i odwożenia pasażerów. Latanie z gigantycznego lotniska na krótszych trasach traci sens, bo wyporność się po nim być może potrwać dłużej niż osobiście lot.

To świadczy, że w przyszłości wygra strategia otwierania połączeń bezpośrednich?

Dziś jest tyle samolotów i linii lotniczych, że łatwo znaleźć połączenie z pominięciem hubu. Czym odrębnym jest ruch dalekiego rejonu, tam rzeczywiście hub wydaje się być potrzebny. Co ciekawe, takim quasi-hubem stało się także nasze lotnisko w Lublinie, choć nikt tego nie zaakceptować planował i się nie zaakceptować spodziewał.

Jak wówczas?

Z założenia, Port Lotniczy Lublin jest przeznaczony do odwiedzenia obsługi połączeń europejskich trwających do 4 godzin. Dlatego zabiegaliśmy o dostęp do hubu i mieliśmy bezpośrednie połączenie Lufthansą z Frankfurtem nad Menem.

Zaczęliśmy od połączenia z Londynem - od początku raduje się powodzeniem, bo na tej trasie samoloty same się zapełniają. Dziś w sieci mamy też m. in. Tel Awiw i Kijów, które również są sukcesem. I okazało się, że na rzecz części pasażerów bardziej opłacalne stało się wybrać wycieczka z Tel Awiwu do Londynu przez Lublin, lub nawet przez Kijów jak i również Lublin, niż polecieć bezpośrednio.

Nie jesteśmy oczywiście typowym hubem, więc to przesiadki, których ryzyko ponosi pasażer, ale mamy wielu podróżnych, którzy przylatują na temat 1 w nocy do Lublina, a o sześć nad ranem lecą w dalszym ciągu.

Czy rozwiązaniem sprawy CPK i portów regionalnych mogłoby być pewnego rodzaju administracyjne podzielenie ruchu lotniczego? Przypisanie części połączeń do CPK, a reszty do pozostałych lotnisk?

To niemożliwe. Linia lotnicza decyduje, dokąd chce latać, ponadto lotniska odrzucić są budowane przez państwo, a przez samorządy. Ruch lotniczy wyłączył się spod administracyjnego regulowania, obowiązuje polityka otwartego nieba. Mamy przy Polsce 15 lotnisk użytkowania publicznego - wszystkie mają przymus przyjąć każdy samolot, który to chce na nich wysadzić na ląd i z kolei zapłacić. Zaś linie lotnicze latają tam, gdzie chcą latać pierwotnego pasażerowie.

Popularny

andrzej Parafianowicz przed komisją ds. Amber Gold
Andrzej Parafianowicz przed komisją ds. Amber Gold

We wtorek zanim komisją ds. Amber Gold zeznawał b. wiceszef MF Andrzej Parafianowicz. - W sprawie Amber Gold były zaniedbywania skarbówki, ale nigdy odrzucić odniosłem wrażenia, by Marcin P. miał "parasol…...

aplikacja Lidl, Biedronka, Carrefour, Tesco - ranking
Aplikacja Lidl, Biedronka, Carrefour, Tesco - ranking

Przedświąteczne, większe zakupy to okazja, by przed wybraniem się do dyskontu czy hipermarketu, sprawdzić, bądź nasz ulubiony sklep udostępnia aplikację mobilną. Ma hałasuje zdecydowana większość sieci wraz z ofertą spożywczą…...

apple Watch z wadliwym podzespołem. Dostawy będą opóźnione?  Tech
Apple Watch z wadliwym podzespołem. Dostawy będą opóźnione? Tech

Kluczowy element zegarka Apple Watch, czyli Taptic Engine jest wadliwy. Koncern ma zredukować dostępność nowego produktu a mianowicie ujawnił “The Wall Street Journal”. Możliwe, że wpłynie to na dostawy zamówionych…...

analitycy o uwolnieniu kursu franka szwajcarskiego: ryzykowna decyzja  Waluty
Analitycy o uwolnieniu kursu franka szwajcarskiego: ryzykowna decyzja Waluty

Raty kredytów frankowych mogą wzrosnąć do odwiedzenia rekordowego poziomu Coraz w mniejszym stopniu kredytów we frankach Przegląd prasy. Frankowiczom trudno zwyciężyć z bankami Przewalutowanie kredytów we frankach. Cymański: według kursie…...