Co zrobić, jeśli Twoja karta kredytowa zostanie skradziona

17 lutego 2021

Przez Sarah Brown 15 kwietnia 2019

Kradzież kart kredytowych i oszustwa związane z kartami kredytowymi są bardzo powszechne, ale wiele osób nadal nie wie, co zrobić, gdy im się to przydarzy.

Kradzież karty kredytowej jest niestety powszechnym przestępstwem. Według Bureau of Justice Statistics w 2016 roku 13 milionów Amerykanów padło ofiarą oszustw związanych z kartami kredytowymi.

(Zdjęcie: Tom’s Guide)

Przy tak wielu firmach i witrynach internetowych, które mają dostęp do informacji o kartach kredytowych konsumentów – a poważne naruszenia danych stają się coraz powszechniejsze – ważne jest, aby zachować czujność i wiedzieć, co zrobić w przypadku kradzieży numerów kart kredytowych lub samych kart .

Oto sześć kroków, które możesz podjąć, aby zacząć w przypadku kradzieży lub kradzieży kart kredytowych:

1. Nie panikuj!

Weź głęboki oddech. Istnieje wiele zabezpieczeń przed kradzieżą karty kredytowej, które ograniczają Twoją odpowiedzialność, więc szanse, że będziesz odpowiedzialny za zapłacenie któregokolwiek z nieuczciwych opłat, są dość niewielkie. (Masz mniejszą ochronę w przypadku kart debetowych). Kluczem jest szybkie działanie. Jeśli uważasz, że istnieje choćby szansa, że ​​dane Twojej karty kredytowej zostały naruszone, zgłoś to natychmiast.

2. Skontaktuj się z wydawcą karty

Niezależnie od tego, czy masz kartę kredytową, czy debetową, pierwszą rzeczą, którą będziesz chciał zrobić, jest skontaktowanie się z wydawcą karty i poinformowanie go, że karta została skradziona lub numer został przejęty. Położy blokadę na numerze karty, co oznacza, że ​​wszelkie próby transakcji z nią w przyszłości zostaną odrzucone. Jeśli skradziona karta nie została jeszcze wykorzystana, masz szczęście – anulowanie numeru powinno w dużej mierze rozwiązać problem.

Jeśli jednak karta została użyta, zgłoszenie jej jako skradzionej ograniczy Twoją odpowiedzialność w przypadku nieuczciwych obciążeń.

W przypadku karty kredytowej, jeśli tylko numer karty zostanie skradziony, a nie sama karta fizyczna, prawo federalne stanowi, że nie możesz być pociągnięty do odpowiedzialności za jakiekolwiek nieautoryzowane obciążenia. Jeśli fizyczna karta zostanie skradziona, najwyższa kwota, o którą będziesz musiał zapłacić, to 50 USD, a firmy obsługujące karty często pozwalają na to w dobrej wierze.

Z kartą debetową Twoja odpowiedzialność jest większa. Jeśli Twoja karta debetowa jest powiązana z kontem bankowym, złodziej może wyczyścić konto, a bank może nie zwrócić Ci rekompensaty.

Kluczem jest tutaj szybkość. Natychmiast zgłoś zgubioną lub skradzioną kartę . Nie będziesz ponosić odpowiedzialności finansowej za nieuczciwe zakupy, ale jeśli oszustwo jest daleko idące, może stać się sporym bólem głowy i może spowodować spustoszenie w Twoich raportach kredytowych. Jeśli możesz zablokować konto, zanim złodziej będzie miał okazję użyć karty, możesz temu zapobiec.

„Najważniejszą rzeczą do zrobienia przez konsumenta, gdy odkryje, że karta kredytowa została skradziona, jest szybkie działanie – powiedziała Jen Grondahl Lee, prawniczka ds. Upadłości i współautorka książki Preventing Credit Card Fraud: kompletny przewodnik dla wszystkich od kupców konsumentom (Rowman & Littlefield, 2017).

„Zgłoś się natychmiast do wystawcy karty kredytowej, złóż raport policyjny i rozpocznij uporządkowaną dokumentację, aby śledzić całą dokumentację – powiedział Lee. „Największym problemem, jaki widzę w przypadku moich klientów, jest to, że istnieje tak wiele kroków do rozwiązania problemu, że ofiary są przytłoczone szczegółami i spędzają dużo czasu sfrustrowani tym procesem.

3. Umieść ostrzeżenie o oszustwie w swoim raporcie kredytowym

Następną rzeczą, którą będziesz chciał zrobić po powiadomieniu wystawcy karty, jest umieszczenie ostrzeżenia o oszustwie w raporcie kredytowym. Skontaktuj się z jedną z trzech największych firm zajmujących się sprawozdawczością kredytową – Equifax (1-888-766-0008), Experian (1-888-397-3742) i TransUnion (1-800-680-7289) – i pozwól firma wie, że jesteś ofiarą kradzieży tożsamości. (Tak, kradzież karty kredytowej to kradzież tożsamości.) Wystarczy skontaktować się tylko z jedną firmą – wymagane jest poinformowanie pozostałych dwóch o ostrzeżeniu.

Alert o oszustwie utrudni złodziejowi tożsamości otwarcie dodatkowych kont na Twoje nazwisko. Wszyscy wystawcy kredytów będą musieli skontaktować się z Tobą przed zatwierdzeniem nowego kredytu, informując Cię, że ktoś próbuje użyć Twojej tożsamości.

Powiadomienie o oszustwie jest bezpłatne, obowiązuje przez rok i może być przedłużane na czas nieokreślony.

4. Sprawdź swój raport kredytowy

Kiedy umieścisz alert o oszustwie w raporcie kredytowym, otrzymasz bezpłatną kopię raportu od każdej z trzech dużych firm zajmujących się raportowaniem kredytowym. Skorzystaj z okazji, aby przeczytać raporty i przeanalizować wszelkie wyrządzone szkody.

Wypatruj kont, których otwarcia nie pamiętasz, ani obciążeń za rzeczy, których nie kupiłeś. To pewne oznaki, że ktoś używał Twojej tożsamości. Jeśli znajdziesz coś niezwykłego, potraktuj to poważnie i przejdź do kroku piątego.

5. Utwórz zgłoszenie kradzieży tożsamości w FTC

Witryna Federalnej Komisji Handlu pod adresem IdentityTheft.gov pomoże Ci utworzyć raport, który może posłużyć jako dowód kradzieży Twojej tożsamości i gwarantuje Ci pewne prawa. Witryna zawiera również szczegółowe instrukcje i listy kontrolne, które należy wykonać, a także plan odzyskiwania.

Poprowadzi Cię przez proces zamykania nieautoryzowanych kont i usuwania fałszywych opłat z kont lub raportów kredytowych. Witryna może również pomóc w złożeniu raportu policyjnego, jeśli chcesz dowiedzieć się, kto był odpowiedzialny za kradzież i ewentualnie zarzuty prasowe.

6. Miej się na baczności

Podczas wykonywania czynności porządkowych FTC i przywracania porządku, uważnie obserwuj raporty kredytowe i konta bankowe. Jeśli pojawią się nowe opłaty lub konta kredytowe, zechcesz zająć się nimi natychmiast, tak jak w przypadku pierwotnej kradzieży.

Możliwe jest również umieszczenie przedłużonego ostrzeżenia o oszustwie lub zamrożenia kredytu na koncie, jeśli szkoda trwa lub jest szczególnie poważna.

Rozszerzony alert o oszustwach jest ważny przez siedem lat i zapewnia dwa bezpłatne raporty kredytowe od każdej z głównych firm raportujących w ciągu pierwszych 12 miesięcy. Wymaga również usunięcia Twojego nazwiska z list marketingowych w przypadku wstępnie sprawdzonych ofert przez pięć lat. Możesz zgłosić rozszerzone ostrzeżenie o oszustwie w dowolnej z trzech firm zajmujących się sprawozdawczością kredytową, ale najpierw musisz wypełnić zgłoszenie kradzieży tożsamości w FTC.

Zamrożenie kredytu jest drastycznym krokiem, ale można go teraz wprowadzić. Nie pozwoli to nikomu nawet spojrzeć na Twój raport kredytowy bez Twojej wyraźnej zgody i może utrudnić otwarcie nawet legalnych kont. Może nie być konieczne w przypadku prostego oszustwa związanego z kartą kredytową, ale pomoże w przypadku poważnej kradzieży tożsamości, gdy ktoś otwiera konto na Twoje nazwisko.

Oszustwa związane z kartami kredytowymi to nie piknik, ale można nimi zarządzać i je odzyskać. Kluczem jest zachowanie spokoju, szybkie działanie i wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów i środków ochrony.